Femund 2017

Avstand:

25 km

Beskrivelse

Da er min 4 dagers tur i Femundsmarka over for denne gangen.
Turen startet på Venabu søndag 23 juli. Planen var å reise fra Jonasvollen til Haugen gård på søndagen, men det var meldt 60 mm med regn den dagen og natta så jeg tok en natt i hytte på Jonasvollen.

Mandagen hoppet jeg ombord på båten i retning Haugen gård, og etter 45 minutter var jeg fremme. Og dette er hva som møter meg.

Når jeg kom meg lenger opp i marka, så landskapet slik ut.

Fant den beste plassen ved Skogktjønna.

Tirsdagen ble en kort tur, der jeg var innom Roastbuan og traff noen hyggelige folk der som spanderte kaffe og ly når det regnet som værst.

På vei videre til neste plass og sette opp teltet kom jeg over en fin ørret som kvilte seg i en liten kulp i ei elv mellom Øvre Roasten og Vassviktjønna. Jeg pirka borti den med vandrestaven og det var liv i den. Kasta fra meg sekk og staver og tok fisken med hendene. Den lille ørreten kjempet med de kreftene den hadde, men måtte gis seg når den ble bløgga.

Da ble det ikke Real turmat til middag, men stekt ørret og potetmos.
Onsdag ble en lang dag. Gikk i overkant av 14 kilometer via Storvika til Haugen gård. Ble påspandert kokbålkaffe av noen hyggelige østlendinger på “solstranda” langs Femunden. Var fremme med Haugen gård på ettermiddagen. Slo opp telt ved siden av en hyggelig tysk familie som også skulle ta båten torsdags morgenen.
Torsdag klokken 1015 kom båten ut av tåka, og Femund var overfor meg for denne gang.